اغلب افراد در محیط کار با شرایط پرفشار و ناراحت کنندهای مواجه میشوند که ظاهراً هیچ کنترلی بر آن ندارند. همه ما تمایل داریم شرایطی فراهم باشد تا بتوانیم با آرامش خاطر به انجام وظایفمان بپردازیم اما ممکن است گاهی متوجه شویم که همکارمان برای ما شایعهی بی اساسی ساخته یا بیکفایتی خود را به گردن ما انداخته است، روز دیگر یک مشتری با بیاحترامی ما را ناراحت میکند، یا مدیرمان در مقابل دیگران ما را سرزنش میکند.
شرایط ناراحتکننده در محیط کار، کار کردن را بسیار دشوار می کند ما معمولاً در این شرایط واکنشهایی از خود نشان میدهیم که ممکن است اوضاع را بدتر کند. روشهای زیر به شما کمک میکند نه تنها موقعیت را بهتر درک کنید بلکه شما را به ابزارهایی مجهز خواهد کرد تا بتوانید اوضاع را به نفع خود تغییر دهید.
رهایی جسمی:
شرایط ناراحتکننده در محیط کار، استرسآور است و تنفس شما را تند و در افکار شما اختلال ایجاد میکند. در این مواقع سعی کنید تا حد امکان از محیط پر سر و صدا خارج شوید، دقایقی تنها باشید و با آرام نفس کشیدن بدن خود را به حالت عادی برگردانید، تنفسی آرام و عمیق، به بدن شما این علامت را میدهد که از شرایط تنش دور شدهاید و نیازی به واکنشهای سریع و غریزی نیست. در این صورت میتوانید افکار منفی را از ذهن خود دور کنید و اوضاع را بهتر درک کنید. همچنین میتوانید با پاشیدن آب سرد به صورت، پیادهروی اطراف ساختمان یا تمرین ورزشی سخت بعد از کار، انرژی و احساسان سرکوب شدهتان را آزاد کنید. خودتان را دوست داشته باشید و بعد از یک روز کاری پرفشار و سخت به خاطر اینکه توانستهاید شرایط ناراحتکننده در محیط کارتان را تحمل کنید به خود پاداش دهید و به کاری که از آن لذت میبرید و به آن علاقهمند هستید مشغول شوید.
رهایی ذهنی:
از خودتان سؤال کنید دقیقاً چه نقشی در یک وضعیت دشوار دارید؟
گاهی درک و تفسیری که از واقعیت داریم با دیگران متفاوت است. سعی کنید از زوایای مختلف به موضوعات نگاه کرده و مسائل را تفسیر کنید. از بخش منطقی مغزتان بیشتر از بخش عاطفی آن کمک بگیرید.
با پاسخ به این سوالات وضعیت را منطقیتر نگاه کنید:
دقیقا چه اتفاقی افتاده؟ آیا سعی کردهاید از زاویه دید همکار یا مشتری یا مدیرتان به مسائل نگاه کنید؟ مطمئناً در این صورت منظرهای که مشاهده میکنید متفاوت با نگاه خودتان است.
چه انتخابهایی دارم؟ به یاد داشته باشید رفتار دیگران قابل کنترل نیست، اما واکنش ما تحت اختیار خودمان است. میتوانم انتخاب کنم رفتار دیگران من را شگفتزده، ناراحت، خوشحال و یا افسرده کند. میتوانم بحث کردن با دیگران را انتخاب کنم یا از کنار آن بگذرم، همچنین جهت بهبود اوضاع، به جای گفتگوی احساسی گفتگوی منطقی را انتخاب کنم.
در شرایط خارج از کنترل در اغلب اوقات ما دو انتخاب داریم، یا باید استعفا دهیم یا شرایط را بپذیریم، پذیرفتن برخی مسائل به شخصیت افراد بستگی دارد، باید با خود روراست باشید و مشخص کنید با کدامیک از مشکلاتی که در حال حاضر در محل کار خود با آن روبرو هستید میتوانید کنار بیایید و کدام را نمیتوانید قبول کنید. پذیرفتن مسائل به معنی کوتاه آمدن از اصول و ارزشهای خود نیست بلکه به این معنی است که آیا مسائلی که برای آن وقت و انرژی میگذاریم ارزشش دارد یا خیر؟
والد درون خود را تحت کنترل داشته باشید. اغلب اوقات صدایی در ذهن ما دائماً در حال سرزنش کردن ما است، صداهایی مانند چرا جوابش را ندادی؟ بی عرضه، بازهم گند زدی، چرا حواست را جمع نمیکنی و… این جملات در ذهن ما بیش از آنکه به ما کمک کند موجب تضعیف عزت نفس و اعتماد به نفسمان میشود و گاهی به انجام رفتارهایی منجر میشود که صرفا اوضاع را پیچیدهتر خواهد کرد. سعی کنید این صداها را شناسایی کرده و در مواقعی لزوم آنها را خاموش کنید.
رهایی کلامی:
یکی از اصلی ترین راه های رهایی از شرایط ناراحتکننده در محیط کار این است که به جای درگیر شدن با مسائل جزئی، بر روی هدف کلی تمرکز کنید؛ با دیگران بدون قضاوت، عصبانیت و سرزنش ارتباط برقرار کنید، گاهی با سکوت کردن یا نه گفتن به بعضی درخواستها میتوانید وضعیت را کنترل کنید. قبول مسئولیتهای بیش از حد باعث افزایش استرس میشود، نه گفتن را تمرین کنید و درشرایطی که نمیتوانید به قولتان عمل کنید از قبول مسئولیتهای بیش از حد توانتان خودداری کنید.
استفاده از ابزار اداری:
مخاطب خود را بشناسید، آیا عادت دارد با ارسال ایمیل درخواستهای شما را انجام دهد یا ترجیح میدهد مسائل به صورت شفاهی و تلفنی پیگیری شود؟ برخی اوقات لازم است طبق استانداردی که در محیط کار تعریف شده اقدام به مکتوب کردن توافقات کنید. مکتوب کردن توافقات از برداشتهای شخصی جلوگیری میکند، همچنین احتمال فراموشی مواردی که توافق شده است کاهش میباید. اگر مدیر هستید ارزیابی عملکرد زیردستانتان را استانداردسازی کنید تا از هرگونه دخالت سلیقهای که اعتراض افراد را در پی دارد جلوگیری شود.
پذیرش مسئولیت روابط:
به یاد داشته باشید به عنوان شخصی که در محیط کار با افراد مختلف تعامل دارد وظیفه دارید روش کار دیگران را بدانید. آیا همکار شما تمایل دارد در تنهایی و سکوت کار کند یا به صورت تیمی کار کند؟ چه رفتاری باعث ناراحتی او میشود؟ آگاهی از این موارد وظیفه شماست. مهمتر از همه یک کارمند باید روش کار مدیر خود را بداند و تلاش کند تا انتظارات او را برآورده سازد. اینکه هر شخص طبق تمایلات خود رفتار کند و انتظار داشته باشد که دیگران او را درک کنند دور از انتظار است بنابراین در محیط کار افراد باید سعی کنند به روش و تمایلات همکاران خود آشنایی داشته باشند.