مدیریت ارتباط با مشتری

پنج راه برای کنترل خشم مشتری عصبانی

نحوه برخورد با مشتری عصبانی

یکی از چالش‌های بسیار سخت کارکنان بخش پشتیبانی روبرو شدن با مشتری عصبانی و کنترل خشم خود است. مدیریت و کنترل خشم در این مواقع از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این مقاله، به طور خلاصه به راهکار‌ها و روش‌های مدیریت خشم هنگام مکالمه با مشتری عصبانی می‌پردازیم.

۱- چگونه تمرکز و آرامش خود را حفظ کنیم؟

هنگامی که مشتری عصبانی است به خوبی گوش کنید و تمرکزتان را روی مشکل اصلی حفظ کنید نه روی لحن و کلماتی که مشتری بیان می‌کند. سعی نکنید بلافاصله پس از پایان صحبت‌های مشتری پاسخ او را بدهید بلکه قبل از صحبت کردن با مشتری کمی مکث کنید تا آرام شود و منتظر پاسخ شما بماند. تکنیک‌های تنظیم استرس مانند تنفس عمیق را به کار گیرید تا آرامش خود را حفظ کنید. مطمئن شوید که زمان کافی برای استراحت و تجدید نیرو در برنامه‌ی روزانه‌تان وجود دارد.
حفظ توازن بین زندگی شخصی و حرفه‌ای می‌تواند به شما کمک کند تا با وضعیت‌های پرفشار بهتر کنار بیایید. اگر حس کردید مواجهه با این وضعیت به شما آسیب می‌زند، به مدیریت یا تیم پشتیبانی خود اطلاع دهید تا به شما کمک کنند.

۲- چگونه اعتماد مشتری عصبانی را جلب کنیم؟

کارشناسان باید اطلاعات به‌روزی در مورد محصولات یا خدمات و همچنین قوانین شرکت داشته باشند تا بتوانند به سؤالات و اعتراضات مشتریان صریح، دقیق و با سرعت پاسخ دهند. این موضوع می‌تواند اعتماد مشتری به کارشناس را افزایش دهد. چنانچه کارشناس دانش کافی از محصولات نداشته باشد نه تنها نمی‌تواند اعتماد مشتری عصبانی را جلب کند بلکه ممکن است آتش خشم او را برافروخته کند.

۳- چطور احساسات مشتری را به رسمیت بشناسیم؟

سعی کنید از دیدگاه او به مسائل نگاه کنید. به مشتری نشان دهید که متوجه علت عصبانیت او شده‌اید و او را درک می‌کنید. بیان کنید که می‌فهمید چرا عصبانی است و این کمک می‌کند تا او احساس کند متوجه نیاز‌ها و مشکلاتش شده‌اید. درک احساسات مشتری و شناخت درست موضوعاتی که بیان می‌کنند گام مؤثری در ایجاد حس همدلی است. بنابراین تلاش کنید با استفاده از زبان بدن و صدا، همدلی خود را به وی نشان دهید. با عبارت‌هایی مثل “متأسفیم که این موضوع برای شما پیش آمده است” یا “درک می‌کنم که این موضوع برای شما مهم است” نشان دهید که برای مشکلات مشتری احترام قائلید و حداکثر تلاش خود را برای رفع آن‌ها می‌کنید.

۴- چطور ارتباط مؤثر برقرار کنیم؟

در پاسخ به انتقاد‌های تند، با احترام و محترمانه برخورد کنید. در این شرایط هرگز سعی نکنید از سازمان خود دفاع کنید. از اصول ارتباط مؤثر استفاده کنید، نشان دهید که به دقت در حال گوش دادن به صحبت‌های مشتری هستید و سؤالاتی بپرسید تا مشتری مطمئن شود که شما صحبت‌های او را درک کرده‌اید. به جای عبارات منفی، از عبارات مثل “چطور می‌توانم به شما کمک کنیم؟ ” یا “سعی می‌کنم مشکلتان را برطرف کنم” استفاده کنید. به صورت صریح از مشتری عذرخواهی کنید. اعتراف به اشتباهات و نشان دادن تعهد به حل آن‌ها می‌تواند به حفظ آرامش مشتری کمک کند.

5- بعد از پایان صحبت‌های مشتری چه اقدامی انجام دهیم؟

اگر مشتری از خدمات ناراضی است، از وی بابت بازخوردش تشکر کنید و اطلاعات تماس او را بگیرید و بیان کنید که برای بهبود موضوع دست به اقدام می‌زنید و این را حتماً به او نشان دهید. حتماً پس از حل مشکل با مشتری تماس بگیرید و از اینکه مشکل آن‌ها حل شده است اطمینان حاصل کنید. این نشان‌دهنده توجه و تعهد به رضایت مشتری است.

مدیریت خشم هنگام مکالمه با مشتری یک مهارت حیاتی در حوزه پشتیبانی از مشتریان است. با اینکه ممکن است مواجهه با خشم مشتریان چالش‌برانگیز باشد اما همواره در تعامل با آن‌ها صبوری، احترام، صداقت، و همدلی می‌تواند به ایجاد حس اعتماد بین مشتری و سازمان کمک کند.

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up